Een brace bij een sportblessure

Auteur: Bart van Ommen - ⏱ 10 minuten

Jaarlijks hebben 4,1 miljoen Nederlanders een sportblessure. Uiteraard wil je zo snel mogelijk van deze blessure af zodat je weer kan sporten. Sport is namelijk goed voor lichaam en geest.

Er zijn drie fasen te onderscheiden bij een blessure. De initiële herstelfase, de hervattingsfase en de preventiefase. In de herstelfase wil je dat je zo goed mogelijk hersteld. In de hervattingsfase pak je weer je dagelijkse activiteiten op, veelal op geleide van pijn. In de preventiefase ben je weer aan het sporten en wil je een herhaling van de blessure voorkomen.

Er zijn verschillende manieren om dit proces te ondersteunen. Bekende voorbeelden hiervan zijn het gebruik van een hot/cold pack, tape, brace en oefentherapie. Hierbij wordt koude therapie  toegepast in het eerste deel van het herstel en de overige in de tweede en derde fase van het herstel (de hervattings- en preventiefase).

In dit artikel leggen wij uit waarom braces worden ingezet en wat het verschil tussen een sport en ‘gewone’ brace is. Ook geven we tips voor als je een brace gaat kopen en leggen we uit hoe je de brace moet gebruiken. Als laatste behandelen wij een aantal veel voorkomende vragen over sportbraces.

Hoe een brace kan bijdragen aan herstel

Tijdens het sporten wordt je gewricht meer belast dan bij dagelijkse activiteiten. Door deze extra belasting kunnen blessures geleidelijk of ineens ontstaan, door bijvoorbeeld een onverwachte beweging bij het zwikken van de enkel. Hieronder leggen wij uit hoe jouw gewricht ondersteund kan worden door een sportbrace.

Bewustwording

Een eerste en belangrijke werking van een brace is dat de brace jouw bewuster maakt van je beweging. Dit komt door de compressie die een brace geeft. Dit is dus een indirecte werking van eigenlijk elk type brace. De brace stimuleert sensoren in je huid en gewricht, waardoor jij onbewust meer controle hebt over de aansturing van het gewricht. Dit heet ook wel propriocepsis. Lees hier meer over de werking van een brace op de bewustwording van bewegen.

Pijn verlichten

Een ander voordeel van een compressiebrace is dat het de pijn verlicht. Compressie heeft een positief effect op pijnverlichting. Om deze reden zijn er ook braces met specifiek gevormde siliconen pelottes die zorgen voor een verhoogde lokale druk en masserende werking tijdens bewegen.

Gewricht ondersteunen

In veel gevallen ben je op zoek naar ondersteuning tijdens je activiteit, met name in de hervattingsfase. Deze braces bevatten onderdelen die een gewricht ondersteunen, ze belemmeren geen bewegingen van het gewricht. Een balein, elastische band of pelotte zorgt meestal voor deze specifieke ondersteuning.

Gewricht stabiliseren

Dit zijn de braces die het meest worden gedragen tijdens de preventiefase van een blessure. Je wilt weer gaan sporten, maar wilt voorkomen dat de blessure terugkomt. Deze braces bevatten in geval van kniebraces veelal metalen onderdelen en scharnieren tot soms een volledig rigide frame. Denk aan een voorste kruisband letsel waarbij de knie instabiel blijft. Bij verzwikkingen of instabiliteitsklachten in de enkel wordt er gekozen voor een brace met een specifiek bandensysteem. Deze brace laten de ‘normale’ gewrichtsbewegingen toe, maar remmen onnatuurlijke bewegingen van het gewricht.

Sport versus ’gewone’ braces

Voor veel mensen is het verschil tussen een sport en een gewone brace niet altijd duidelijk. Dat komt voornamelijk omdat de meeste gewone braces ook tijdens het sporten kunnen worden gedragen. Ook kunnen sommige sportbraces prima in het dagelijks leven worden gedragen.

Sportbraces zijn uiteraard geoptimaliseerd om er mee te sporten. Hierdoor zijn ze ontworpen voor kort gebruik en een hoge mate van ondersteuning. Deze mate van ondersteuning is vaak niet nodig tijdens het dagelijks leven.

Daarnaast zijn sportbraces geoptimaliseerd voor kort gebruik. Daardoor zijn veel sportbraces gemaakt van neopreen. Als je dit materiaal een lange tijd op je huid hebt dan kan dit onprettig aan gaan voelen.

Als je een brace zowel tijdens het sporten als bij dagelijkse activiteiten wil gebruiken, dan kan je het beste een geweven brace kiezen. Deze braces zijn comfortabeler en meer geschikt voor lang gebruik.

Een kniebrace voor gebruik tijdens rustige activiteiten met een laag compressieniveau

Een kniebrace voor intensieve activiteiten met een verhoogd compressieniveau

Waar je op moet letten bij het kopen van een sportbrace

Er zijn heel veel verschillende braces beschikbaar. Hieronder bespreken wij een viertal punten waar je op moet letten als je een sportbrace koopt.

De juiste brace bij jouw klacht

Het belangrijkste is dat je de juiste brace kiest voor je klacht en jouw situatie. Het betreft dus niet alleen de blessure, maar ook de sport en andere aspecten van jouw persoonlijke situatie die meegenomen dienen te worden in de keuze voor de brace. Als je niet de juiste brace kiest, dan zal deze niet het gewenste effect hebben.

In sommige gevallen kan de brace zelfs tegenwerken. Daarom is het belangrijk om een brace te kiezen die past bij jouw klacht. Later in dit artikel bespreken wij in meer detail hoe je deze keuze maakt.

Neopreen versus geweven braces

Neopreen is het materiaal waar ook wetsuits van worden gemaakt. Geweven braces daarentegen zijn lucht en vocht doorlatend. Daardoor wordt zweet beter afgevoerd. Om deze reden zijn duurdere sportbraces gemaakt van geweven braces.

Daarnaast kunnen geweven braces beter de druk verdelen doordat er verschillende weeftechnieken worden gebruikt. Hierdoor blijft de brace beter zitten en zal het minder snel irriteren of insnoeren.

Neopreen braces hebben echter ook voordelen. Allereerst zijn ze vaak goedkoper. Daarnaast houdt neopreen ook beter de warmte vast.

Lees dit artikel, voor meer informatie over het verschil tussen neopreen en geweven braces.

Een geweven brace voert vocht beter af dan een brace van neopreen en voelt daardoor prettiger aan

Kwaliteit en comfort

Er is een enorm kwaliteitsverschil binnen braces. Denk bijvoorbeeld aan de specialistische braces in het ziekenhuis en de bandages die je kan kopen bij de drogist. Dit kwaliteitsverschil is in eerste instantie te voelen in kwaliteit en comfort.

Goedkope braces hebben vaak een niet anatomische pasvorm waardoor ze niet goed aansluiten op het gewricht. Hierdoor kunnen ze op sommige plekken gaan knellen of open gaan staan. Ook gaan goedkope braces vaak minder lang mee omdat ze vaak van minder hoogwaardige materialen zijn gemaakt.

Daarnaast bieden goedkope braces niet altijd voldoende of op de juist manier ondersteuning. Lees dit artikel voor meer informatie over het kwaliteitsverschil binnen braces.

Vochtafvoer

Sporten betekent ook meer transpireren. Daarom is het belangrijk dat een sportbrace het vocht voldoende kan afvoeren en lucht kan laten circuleren. Zoals we eerder hebben besproken voeren geweven braces beter vocht af dan neopreen braces.

Kies je voor een sportbrace van neopreen, kies dan voor geperforeerd neopreen. Door deze kleine gaatjes kan het vocht alsnog worden afgevoerd en wordt het gewricht beter geventileerd.

Kiezen van de juiste sportbrace

In de keuze voor je brace moet je ook de aard van jouw sport meenemen. Daarom bespreken wij hieronder enkele aspecten, waar je aan moet denken.

Activiteitsniveau

Braces kun je indelen op activiteitenniveau. Zo is bijvoorbeeld een ondersteunende lichte kniebrace, de Genu Extrem, geschikt om te dragen tijdens rustige en gecontroleerde activiteiten. Bij een hoog intensieve sport met korte onverwachte bewegingen zal je echter eerder de Genu Ligaflex of de Rebel standaard moeten dragen. Deze braces hebben beide een geavanceerd scharnier welke je beschermd bij het sporten.

Kijk dus goed naar je sport en wat die sport doet met het gewricht.

Draaibewegingen

Een veelvoorkomende blessure is de enkelblessure. Deze komt relatief veel voor bij sporten zoals basketbal, volleybal, hockey en korfbal. Hierbij draai je veel op je voorvoeten. Dit is erg belastend voor je enkel. Bij enkelbraces is het daarom belangrijk om een zwaardere brace te kiezen als je een sport met veel korte draaibewegingen beoefent.

Contactsporten

Bij contactsporten is het toegestaan dat je in aanraking komt met andere spelers. Denk bijvoorbeeld aan balsporten, zoals voetbal en basketbal en rugby. Ook hier wil je beschermt zijn bij onverwachts contact. Daarom worden ook hier veelal zwaardere braces geadviseerd.

Let ook op wat de eisen zijn van je sport ten aanzien van een brace. Voor bepaalde sporten worden harde materialen afgeraden, omdat ze je tegenstander kunnen verwonden.

Watersporten

Als watersporter moet je goed oppassen. Bij watersporten, zoals kitesurfen, surfen en waterskiën komen er veel krachten op je gewrichten te staan. Met name op de knieën. Geweven braces bieden in mindere mate stabiliteit en daarom wordt hier veelal gekozen voor een brace (op maat) met harde kappen. Een voorbeeld is de Rebel standaard.

Tijdens het skiën en snowboarden worden je knieën zwaar belast, daardoor heb je meer ondersteuning nodig

Hoog risico sporten

Voornamelijk bij kniebraces is het belangrijk om na te denken of je aan een hoog risico sport doet. De motorsport en (actieve) wintersport zijn voorbeelden van sporten met een verhoogd risico. Ook voor deze sporten wordt een brace met harde kappen en scharnieren aanbevolen.

Dit is de reden dat veel wintersporters een kniebrace dragen. Lees dit artikel als je meer wilt weten over het dragen van een kniebrace tijdens wintersport.

Hoe je de juiste sportbrace kiest

Aan de hand van dit artikel vallen bij het maken van een bracekeuze waarschijnlijk al een groot aantal braces af. Toch is het vaak nog steeds lastig om een goede keuze te maken. Daarom hebben wij bracewijzer ontwikkeld waarmee je door middel van een paar korte vragen concreet brace advies krijgt.

Als je de bracewijzer hebt ingevuld krijg je een aanbeveling van maximaal drie producten. Bij die producten staan meteen de voor- en nadelen van elke brace beschreven. Hierdoor weet je zeker dat je een bewuste keuze maakt!

Hoe je de brace gebruikt

Braces worden in verschillende fases van een blessure gebruikt. In de inleiding hebben we de fases van een blessure al even kort aangehaald. Hieronder leggen wij kort uit hoe je de brace gebruikt in deze verschillende fases.

Net na de blessure - Herstelfase

Net na de blessure is het belangrijk om ten eerste het gewricht te koelen. Vaak gaat het gewricht namelijk opzwellen. Door tijdig en juist te koelen kan je dit voorkomen wat het herstel ten goede komt. Lees dit artikel als je meer wilt weten over hoe je moet koelen.

Net na de blessure heeft het gewricht vooral tijd nodig om te herstellen. Daarom is het vooral belangrijk om het gewricht rust te geven. Dit betekent dat je de dagen na de blessure minder beweegt en ook niet sport. In deze fase kan een brace worden ingezet bij pijnlijke dagelijkse activiteiten.

Weer bewegen - Hervattingsfase

Langzamerhand zal het gewricht herstellen. Als je voelt dat het gewricht veel minder pijn gaat doen dan kan je langzaam het dragen van de brace afbouwen. Wees hier echter niet te snel mee. Over het algemeen kan je de brace beter iets te lang dragen dan één dag te kort.

Als je voelt dat je dagelijkse activiteiten pijnloos of bijna pijnloos gaan kan je langzamerhand meer gaan bewegen. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen, fietsen of zwemmen. Bij deze bewegingen worden de gewrichten in het lichaam niet overbelast. Tijdens deze activiteiten kan je overwegen een brace te dragen om je gewricht te ondersteunen.

Het is raadzaam om met een sportmasseur of fysiotherapeut een goed plan op te stellen met gecontroleerde oefeningen om het gewricht weer te laten aansterken.

Weer beginnen met sporten - Hervattingsfase

Als je merkt dat bewegen goed gaat kan je overwegen om weer rustig aan te gaan sporten. Bedenk  wel een extra pauze te nemen of doe het iets rustiger aan. In deze fase is een brace enorm aan te raden. Veel sporters beginnen namelijk fanatiek en krijgen op dat moment weer last van de blessure. Ook hier is het advies om dit verantwoord op te pakken en daarom contact op te nemen met jouw fysiotherapeut.

Je oude training hervatten - Preventiefase

In deze fase wil je voorkomen dat de blessure weer terugkomt. Daarom is het advies een brace te blijven dragen tijdens het sporten. Sommige mensen denken dat een brace de spieren op lange termijn verslapt. Maar dat is niet waar, de brace maakt je gewrichten niet slapper. Lees dit artikel voor meer informatie.

 ’Het is aangetoond dat je zelfs tot één jaar na het ontstaan van een letsel een verhoogd risico loopt op een recidief letsel. Een brace kan er dus ook toe bijdragen dat mensen eerder hun sport weer kunnen uitoefenen.’ Sportfysiotherapeut Michael Kappers - Gezondheidscentrum Haarlemmermeer

Vraag en antwoord

Hieronder behandelen wij de vragen die wij het meest krijgen over sportbraces. Mocht jouw vraag er niet tussen staan. Laat de vraag dan achter in de reacties onder dit artikel. Ook kun je de vraag privé stellen via: info@bracewijzer.nl.

Moet een brace aangemeten worden door een zorgprofessional?

Als je behandeld wordt door een fysiotherapeut of sportmasseur is het altijd handig om bracetherapie te bespreken. Samen kom je vaak tot de beste keuze. Bij onschuldige klachten kan je eventueel zelf een brace aanschaffen als je voldoende informatie inwint.

De meer geavanceerde braces, voor zwaardere blessures, moeten worden aangemeten en ingesteld door een zorgprofessional. Daarom verwijzen wij bij specialistische producten binnen de bracewijzer door naar een specialistische winkel of de orthopedisch instrumentmaker.

Wordt een sportbrace vergoed?

Nee, over het algemeen wordt een sportbrace voor een blessure niet vergoed. Voor een vergoede brace heb je namelijk een chronische indicatie nodig. Een sportblessure is dat niet. Bij steeds meer zorgverzekeraars worden sportbraces wel uit het aanvullende pakket vergoed. Het is daarom aan te raden je polis op het gebied van sportbraces te bekijken.

Kan tape ook helpen?

Ja, tape kan ook het gewricht ondersteuning geven. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat braces effectiever ondersteuning bieden. Daarnaast is een nadeel van tape dat je het elke keer weg moet gooien na gebruik. Hierdoor is het op de lange termijn duurder dan een brace.

Tape is daarom een goede optie voor de korte termijn als je nog geen brace hebt. Voor een versneld herstel is het echter aan te raden om een brace aan te schaffen. Lees hier meer over in dit artikel.

Verder lezen

Wij willen je graag zo goed mogelijk helpen om de juiste keuzes te maken. Daarom hebben wij nog veel andere artikelen waarin wij uitleggen hoe een brace een rol kan spelen in jouw herstel. Hieronder een kleine greep uit onze artikelen.

Bronnen:

Bart van Ommen
Het kiezen van de juiste brace, passend bij jouw klacht en je situatie is geen makkelijke opgave. Daarom vinden wij het als leverancier onze taak om kennis over braces met je te delen, zodat je een overwogen keuze kan maken. De brace die bij jou past en jouw het beste ondersteunt in je activiteit.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *